Voorleestips

"Wat een kind vandaag droomt is de wereld van morgen. Als we kinderen van nu een fijne en stimulerende jeugd geven door middel van waardevolle verhalen zal het opgroeien tot een evenwichtige volwassene."  

Studies laten zien dat lezen voor amusement een grotere impact kan hebben voor kinderen dan hun economische achtergrond of educatie. Lezen biedt ontelbare voordelen: het leert kinderen de taal, breidt hun woordenschat uit, stimuleert hun fantasie, leert ze omgaan met hun emoties en angsten en geeft ze inzicht in eigen doen en laten. Door verhalen leren kinderen de verhoudingen tussen mensen kennen en het verschil tussen goed en kwaad te zien. Het stimuleert kinderen om andere culturen en levenshoudingen te accepteren en te begrijpen. De wereld is overweldigend en chaotisch voor een kind, maar verhalen helpen ze grip op de wereld te krijgen. Kinderboeken geven kinderen een richtingsgevoel en inspireren ze om de eigen meningen en ideeën te vormen - tot in volwassenheid.

Voorlezen van een boek schept een band tussen ouder en kind. Elke avond een kwartiertje is prima te doen en vormt een rustgevend ritueel voor het slapengaan.

VOORLEESTIPS PER LEEFTIJD
 
Baby/dreumes (0-2 jaar) 
Stel gerichte vragen op wat er te zien is. Bijvoorbeeld 'Waar is het katje?'. Een kind van 12 maanden kan dit aanwijzen. Met 18 maanden kan je zelf iets in het boek aanwijzen en vragen: 'Wat is dat?'

Peuter (2-3 jaar) 
Nu kan je wat moeilijkere vragen gaan stellen. Zoals: 'Wat zou er nu gaan gebeuren?' en wat meer gaan praten over het verhaal.

Kleuter (4-5 jaar) 
De wereld van je kind is een stuk vergroot. Boeken kunnen de fantasie aanwakkeren. Stimuleer je kind bij het voorlezen om zelf dingen te bedenken en verhalen te vertellen vol fantasie. 


Basisschool (6-12 jaar) 
Op deze leeftijd kunnen kinderen wel 'technisch' lezen. Maar dit gaat nog wat lastig dus het blijft leuk en nuttig om voor te lezen. Een voorleesverhaal kan bovendien het startpunt zijn voor een goed gesprek over de beschreven situaties in het boek.

VOORLEESTIPS ALGEMEEN

Enthousiasme
Laat je enthousiasme zien wanneer je voorleest. Lees voor met de verschillende stemmetjes van de karakters, geniet zelf ook van het verhaal en ervaar de rust van het voorleesmoment. Stimuleer de aandacht van je kind door het op de leukste, interessantste en spannendste details van elke pagina te wijzen. Wil een kind hetzelfde verhaal keer op keer horen? Dat is geweldig. Het betekent dat je kind steeds meer wil begrijpen waar hij of zij over leest. Lees het favoriete verhaal steeds weer voor, met onverminderd enthousiasme.

Laat het boek aansluiten bij je kind
Houd je kind van auto's? Laat ze dan boeken over auto's zien en lees ze auto-boeken voor. Ga samen in de bibliotheek op avontuur naar de favoriete onderwerpen van je kind.

Zet boeken in het bereik van je kind
Zorg dat je kind zelf zijn favoriete boeken kan pakken. Zodat hij of zij zelf om een voorleesmoment kan vragen. Voor kleine kinderen moeten boeken daarom niet te hoog in de boekenkast staan, zet ze op de laagste plank en zorg ervoor dat ze goed zichtbaar zijn.

Zorg voor een keuze
Leg bijvoorbeeld een stapeltje van vijf boeken bij het bedeinde voor het voorleeskwartiertje. Twee zijn oude favorieten en drie zijn nieuwe boeken die gekozen kunnen worden als favoriet. Zo kan je je kind ook met nieuwe verhalen introduceren.


VOORLEESTIPS SPECIFIEK VOOR DIGITALE MEDIA

Het maakt niet uit welke voorkeur je als ouder hebt voor papieren of digitale boeken. Het belangrijkste is dat jij en je kind je betrokken voelen bij het voorlezen. 

Voorlezen voor het slapen gaan 
Gebruik hiervoor liever geen digitale media. Het is bewezen dat kunstmatig licht van e-readers de slaapcyclus negatief beïnvloedt. Het is dus beter om je kind s' avonds laat met een gewoon papieren boek voor te lezen.

Houd de aandacht van je kind in de gaten
Als de aandacht van je kind steeds wegzakt bij het lezen vanaf een e-reader, kijk dan of papieren boeken misschien meer interessant voor je kind zijn. Andersom kan natuurlijk ook, voor sommige kinderen is een statisch verhaal van een papieren boek juist niet genoeg om hun aandacht vast te houden. Dan is een digitaal voorleesboek juist weer een betere keuze.

Geef het goede voorbeeld
Een jong kind wil alles 'nadoen' wat hij of zij anderen ziet doen. Als jouw kind jou alleen maar digitaal ziet lezen, wil het zelf ook op de iPad lezen, in plaats van de gewone boeken. Het maakt dan niet uit welke keuze je dan zelf als ouder het liefste zou maken. Als je wilt dat je kind vooral papieren boeken leest zul je zelf het goede voorbeeld moeten geven. 

Kleine schermen
Het kan moeilijk zijn om samen te lezen op sommige kleine schermen als je samen een digitaal boek wilt bekijken. Dan is het handig als je de e-reader af en toe aan je kind geeft zodat die ziet waar je over voorleest. 
 
Baby's
Baby's en vooral de jongste peuters zijn wezens met veelzijdige en gevoelige zintuigen. Ze houden van dingen met hun hele lichaam: via smaak, aanraking, gehoor, geur, beweging en zicht. Voor hen zijn stoffen en papieren boeken de beste keuze. Deze zijn meer geschikt voor baby's om aan te raken, in hun mond te stoppen, door het huis te slepen, om te scheuren, melk op te knoeien, enzovoorts.